Menu Má osoba HW SW Odkazy

Úvod

Jaké programy používám a proč, těch pár starých her, co mi stojí za zmínku a hlavně moje tvorba...

Jsem autorem například ryze české modifikace pro Half-Life 1 "Blbej Den" a také hry postavené na enginu starého dobrého Wolfensteina 3D - BDDA3D. Také jsem dlouholetým uživatelem různých distribucí Linuxu, takže sekci "Co používám" můžete považovat i za takový seznam základního softwaru, který se vám může hodit pokud se někdy rozhodnete začít používat Linux...

Co používám a bez čeho se neobejdu

Už dlouhá léta jsem spokojeným uživatelem různých distribucí linuxu, Windows spustím tak jednou za měsíc a s Mac OS X nemám žádnou zkušenost. Nebudu tady psát článek na téma Linux vs Windows, tím už se zabývalo spoustu jiných. Linux používám prostě protože je pro mojí potřebu funkčnější, rychlejší, stabilnější a i já jsem díky tomu pak produktivější. Nejsem free software aktivista a nepoužívám to abych se odlišil - ať si každý používá co mu vyhovuje... Na mém hlavních počítači běží Arch s Xfce a na mých ostatních zařízeních většinou deriváty ubuntu (mám rád klasické jednoduché a rychlé grafické prostředí, které mi nesežere půlku RAM paměti - takže většinou Xubuntu nebo Lubuntu).
Mobilní zařízení mám všechny s Androidem, tam (bohužel) není jiná možnost. Windows je na mobilech mrtvý a iOS se zdráhám nazvat "chytrým" operačným systémem, když je problém tam mít naprosto základní (a pro mě i neposdradatelné) věci jako např. správce souborů a Apple taky velmi nerad podporuje jakékoliv standardy (jako třeba MTP pro přenos souborů).

Prohlížeč

Nejsem náročný, stačí, když se mi správně a rychle načte co potřebuji - a to dnes splňují všechny velké i některé menší prohlížeče. Většinou používám Chromium, ale je mi to v podstatě fuk...

Média

Pro editaci videjí používám výtečný Kdenlive, funkcemi srovnatelný třeba s Adobe Premiere elements, ale Kdenlive je zadarmo a daleko rychlejší. Grafika pak v Gimpu, ale občas se hodí Kolourpaint, což je poměrně věrná replika Windows malování před vydáním Windows 7 (podobné je hlavně prostředí, funkcionalitu to má samozřejmě lepší...). Mezi přehrávači videa jasně vítězí VLC, ten prostě umí všechno (streamy přes všemožné protokoly, zabudované kodeky... vlastně nepamatuji, kdy bych potřeboval použít nějaký jiný přehrávač než VLC). Pro nahrávání obrazovky a her pak jedině OBS. Nahrávání a editace zvuků v Audacity.

Office

Běžně používám LibreOffice nebo WPS, raději mám LibreOffice, ale WPS má o něco lepší kompatibilitu s proprietárními formáty MS Office. Bohužel se občas nevyhnu spuštění MS Office ve wine. Pro prohlížení a editaci PDF sobourů je super Okular. Ještě zmíním imagemagick, ten slouží pro práci s obrázky, je hlavně vhodný pro hromadné konvertování. Já ale imagemagick nejčastěji používám, když chci udělat jeden pdf soubor z mnoha obrázků (např. z nafocených poznámek/skript).

Wine

Vrstva kompatibility (neemuluje hardware), která umožnuje spustit programy pro Windows na Linuxu nebo Macu. Pro běžné věci nepotřebuji žádný software pro Windows (jen výjmečne MS office, protože ten bohužel dominuje všude). Většina her je vyvýjená pro Windows, a náruživý hráči proto nemají jinou možnost než používat Windows. Já ale zase takový hráč nejsem a když už, tak hraju spíše staré hry, ty nové mě prostě neberou. No a právě starší hry pro Windows často běží daleko lépe (a je menší problém je rozchodit) na Linuxu ve Wine, než na jakékoliv novější verzi Windows (8 a více). Wine proto používám téměř výhradně na hry.

Dosbox

Jak už jsem psal výše, mám rád staré hry - a to i ty hodně staré, které byly pro DOS. DOSbox je emulátor jak DOSu tak i téměř veškerého hardwaru, který se používal před rokem cca 1996/1997. DOSBox je opensource a je dostupný pro všemožné i nemožné platformy (Linux Mac, Windows, Android, Symbian...). Pro hraní starých her je to nutnost.

Hry

Už žádný velký hráč nejsem a o nových hrách nemám prakticky žádný přehled. Když jsem v posledních letech něco hrál, tak šlo spíše o staré klasiky. Tak tady je těch pár her, které mi stojí za zmínku.

Half-Life

Respektive spíše GouldSource engine, Half-Life je fajn, ale já se vyžívám spíše v obrovském množství modifikací vytvořených pro GoldSource engine. Dokonce jsem začal dělat sérii "Lets play HL mods" na youtube. Dělám to spíše za účelem archivace těch děl/dílek, o počet zhlédnutí mi nejde. Taky se rád poslouchám - hraní mě baví více když u toho mluvím a zároveň si u toho procvičím Angličtinu (komentuji to anglicky). Jsem autorem ryze české totální konverze "Blbej Den".

Age of Empires II

Klasická real-timová strategie, kterou není třeba představovat. Hra má stále početnou a velmi aktivní komunitu a v podstatě každý měsíc probíhá nějaký turnaj, tak jednou do roka většinou bývá velký turnaj o poměrně sloušnou sumu peněz (např. v roce 2015, byl v turnaji "War is coming" rozpočet 120 000 dolarů, které si mezi sebou rozdělily nejlepší týmy a zbylo i něco na ceny pro diváky - já jsem vyhrál tričko :-)). Lze hrát AoE2 HD na Steamu a nebo původní hru na Voobly. Voobly má aktivnější komunitu, jsou tam pořádané téměř všechny turnaje a pravidelně tam hrají ti nejlepší světoví hráči (a můžete je na živo sledovat). Na druhou stranu AoE2 HD má uvolněnější, méně kompetitivní komunitu. Voobly i AoE2 HD používají systém ELO pro sestavení žebříčku - na Voobly mám kolem 1600 bodů zatímco na AoE2 HD mám kolem 2000 (průměrný hráč na AoE2 HD je tedy mnohem horší).

Worms Armageddon

Další klasika, kterou snad nemusím představovat. Stále aktivní komunita, za ta léta vyšlo spoustu komunitních patchů a hra je neustále vylepšována. Ani dnes to není problém hrát přes internet (WormNET) a kdokoliv může založit hru (i bez pevné IP adresy). Za ta léta se vyvynulo spoustu různých herních módů/schémat, proto než začnete hrát po internetu je vhodné se informovat na worms2d.info. Já hraji v podstatě výhradně Rope Race, tedy závody v poskakování na laně - zní to jednoduše, ale vězte, že je potřeba hodně umu :-).

DOSovské střílečky

Wolfenstein 3D, DOOM, Duke Nukem 3D. Nenapodobitenlá a dle mého názoru i dosud nepřekonaná atmosféra a hratelnost, geniálně navržené a vytvořené hry. Jsem autorem hry postavené na enginu Wolf3D - BDDA3D.

Brutal Death Dealer of Annihilation 3D

Totální konverze staré klasiky Wolfenstein 3D, samostatná hra postavená na enginu wolf3D. Tvořil jsem to po večerech s dlouhými (i více než ročními) přestávkami v letech 2011-2016. Původně jsem v roce 2016 vydal poze verzi pro DOS, v roce 2018 jsem se ale k projektu vrátil a vydal jsem i verzi, která využívá wolf4SDL source port a běží nativně na moderních Windowsech a na Linuxu (x86 a armhf architektura). Protože jsem líný, tak jsem se neobtěžoval s českou verzí hry, jediná Česká verze je proto ta původní DOSovská z roku 2016. Pro spuštění hry na Linuxu musíte nainstalovat SDL2 a SDL2-mixer 32 bitové knihovny (přečtěte si Readme.txt popř. Readme_Linux_armhf.txt pro více informací.)
Podrobnější informace o hře jsou v její složce, v souborech Readme.txt a GameMechanics.txt .

Download     Download - Zdrojáky
Download - Česká DOS verze     Download - Anglická DOS verze     Download - Zdrojáky - DOS

Hra je také na:

ceskemody.cz
moddb.com

Obrázky:

Blbej Den - modifikace do Half-Life 1

Totální konverze, kterou jsem s přestávkami tvořil v letech 2007-2009 (vydaná 5.5.2009). Jde o kompletně českou hru (včetně dabingu). S vývojem mi taky pomáhal Jan Doležal (ELjano), který vytvořil textury na modelech a některé zvuky.
V srpnu 2017 jsem se k tomuto modu vrátil a vydal jsem opravenou verzi, ve které je odstraněna většina grafických chyb, v mapách je daleko lepší osvětlení a celkově to celé vypadá daleko lépe. Dále jsem tam přidal úvodní sekvenci z nedokončeného (a bohužel navždy mrtvého) modu "From Beneath", kterou můžete vidět po dokončení tréninkové mapy. A také jsem tam přihodil ještě pár mých starých deathmatch map - ty jsou dost pochybné kvality, protože je doslova dělal 13ti letý, ale některé z nich můžou být zábavné...

Instalace modifikace je jednoduchá, stačí instalátor navést do složky kde máte nainstalovaný Half-Life (tam, kde je hl.exe - většinou C:\Program Files\Steam\steamapps\common\Half-Life ). Pokud si stáhnete zazipovanou verzi (která funguje i v Linuxové verzi Half-Life), tak archiv rozbalte do složky Half-Life (tam kde je hl.sh/hl.exe), stadartní cesty ke složkám Steamu se na Linuxu liší podle distribuce, na mém Arch Linuxu se to nainstalovalo do ~/.local/share/Steam/steamapps/common/Half-Life/B.D . Po nastartování/restartování Steamu se vám Blbej Den objeví ve vaší knihovně mezi vašemi ostatními hrami. Není problém to rozchodit ani na nějaké cracknuté nonsteamové verzi HL1 případně jiné hře používající GoldSource engine, jako třeba CS1.6 - jak je psáno výše, prostě instalátor nasměrujte do složky, kde je hl.exe (případně cstrike.exe). Více informací naleznete v souboru readme.txt ve složce s modem (složka B.D).

Download - Česká verze     Download - Anglická verze     Download - zip_CZ(Linux)     Download - zip_EN(Linux)

Mod je také na:

ceskemody.cz
moddb.com
runthinkshootlive.com

Obrázky:

Kill all Greenpeace - map pack pro Half-Life

Moje první "modifikace". Vydáno na podzim 2006 na stránkách ceskemody.cz. Jde v podstatě o pár ohyzdných map, vytvořených třináctiletým spratkem. Kvalitu tady nehledejte, najdete ale hordy monster, spoustu munice, a tedy i spoustu možností jak se s těmi monstry vypořádat. Pro účely archivace a zachování autenticity jsem nic nezměnil a vše je v takovém stavu, v jakém jsem to v roce 2006 poslal emailem adminovi stránek ceskemody.cz. Ve složce s modem je i pár word dokumentů, kde je nějaké info o modifikaci a také je tam napsán "příběh" tohoto veledíla. Ne, není to psané přes nějaký internetový vypatlátor, jen to je tak vypatlaně napsané.

Nainstalujete to tak, že archiv extrahujete do složky s Half-Lifem (tam, kde je hl.exe, pro steamovou verzi C:\Program Files\Steam\steamapps\common\Half-Life). Na steamu se vám mod ukáže normálně mezi vašemi ostatními hrami (pokud máte steam zapnutý při instalaci, tak ho musíte restartovat aby se tam mod ukázal). Není problém to rozchodit ani na nějaké cracknuté nonsteamové verzi HL1 případně jiné hře používající GoldSource engine, jako třeba CS1.6.

Download K.a.G

Mod je také na:

ceskemody.cz
runthinkshootlive.com

Obrázky:

Moje staré mapy pro Counter Strike 1.6

Jsou dost nevyvážené a herně za moc nestojí. Každá má ale nějakou svojí zajímavost/podivnost a hrát to s dobrou partou může být zábava... fy_traps má pastičky, které se dají spustit střelbou do tlačítek, v de_L1 běháte po školní třídě a jste velcí jak myš, fy_pohadka je taková ujetina se rozvernými barvami, létajícím kobercem a chaloupkou na kuří nožce, kurast_docks je vytvořená podle 3. aktu ze hry Diablo II a fy_CS_busters jsem dělal pro clan CS_busters...
Mapy vložíte do hry tím, že rozbalíte archivy do složky se hrou (tam kde máte soubor cstrike.exe).

Kurast_Docks

fy_traps

fy_pohadka

fy_CS-busters

de_L1

de_raj

Lepší Wolf3D - jednoduchý mod pro Wolfenstein 3D

Jednoduchý mod, který dělá 4 věci:
1) Přidává tlačítko pro úkrok vlevo/vpravo (A/D).
2) Při hraní myš neregistruje osu y, takže se lze myší pouze otáčet, ne se pohybovat.
3) Přidává jednoduchý crosshair, takže lze lépe vidět kam míříte. (volitelné)
4) Na HUDu je (zbytečný) obrázek zbraně nahrazen minimapou pro snažší orientaci.(volitelné)

Tenhle mod je určen pro původní (DOS) verzi Wolf3D (tu lze pololegálně stáhnout na různých vaporware stránkách, lze velmi snadno najít...). Pokud se vám doma zrovna neválí 486ka, tak ke hraní budete potřebovat DOSBox, v něm to šlape normálně jako obyčejný Wolf3D. Výhoda DOS verze Wolf3D oproti SDL verzi je, že nějaký port DOSBoxu je dostupný pro všechny možné i nemožné systémy (Windows, Android, prakticky všechny linuxové distribuce pro desktop, Symbian...).

Instalace je snadná, prostě přepište původní soubory Wolf3D těmi co stáhnete.

Download - komplet     Download - bez minimapy     Download - bez crosshairu     Download - bez crosshairu i minimapy    

Úkrok vlevo/vpravo je natvrdo nastaven na A/D, v nastavení ovládání si to můžete přečíst, nic s tím ale neuděláte (vpřed a vzad si musíte nastavit na W/S, taky se hodí dát citlivost myši na max). Minimapa ukazuje zelený pixel na pozici hráče, šedý pixel je stěna, oranžový jsou dveře a modrý značí neprostupný statický sprit, vše ostatní je černé. Je to trošku cheat, protože WSAD ovládání zlehčuje uhýbání a na minimapě jsou vidět i tajné prostory za zdí. V mém případě ale hraní tímto způsobem značne snížilo úroveň frustrace a zvýšilo požitek ze hry.

Mod je také na:

ceskemody.cz
moddb.com

Tangle - mapka pro hru ReVolt

Jediná mapka, kterou jsem pro ReVolt udělal. V zipu jsou zabalené 2 verze - normální a dvojnásobná velikost

Download

Mapka je také na:

revoltzone.net

Youtube

Playlist - moje videa týkající se softwaru/her:

Playlist - "Lets play Half-Life mods":